Præsentation af børnehuset

Velkommen til Børnehuset Paletten

I området har vi igennem de sidste år, arbejdet på at udvikle en profil i kunst, kultur og æstetik. I dagligdagen betyder det, at vi har et øget fokus på de æstetiske læreprocesser i arbejdet med børnene. I praksis betyder det, at vi arbejder med et særligt fokus på kreativitet og forskellige udtryksformer i vores projekter i børnehaven. Vi indgår i et tæt samarbejde med kulturinstitutionen Louisiana, som alle børnehavebørn besøger hvert år i efteråret, i forbindelse med deres projektarbejde. I vuggestuen arbejder vi med at integrere sanserne i projektarbejdet, og indretningen i grupperummene afspejler dette fokus i indretningen.

Vores barnelæringssyn bygger på en antagelse om, at børn lærer i ligeværdige relationer. Børn skal have mulighed for at undre sig sammen, og sammen med voksne, og lære ved at undersøge og eksperimentere.

Vi er optaget af hele tiden at blive klogere på børns læring, samt at udvikle læringsmiljøer der understøtter, at alle børn får mange forskellige kulturelle  oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, aktiviteter som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed.

I Paletten har vi i dagligdagen også et stort fokus på, og arbejder målrettet med at børn udvikler et godt sprog. Sproget har stor betydning for barnets deltagelsesmuligheder, og vi har et tæt samarbejde med både flersprogpædagog, flersprogsvejleder, samt talehørekonsulent.

Paletten har sølvmærke i økologi, og der produceres på daglig basis sund og velsmagende måltider, til både børn i vuggestuen og børnehaven.